mandag 30. september 2013

Tilbake til (den rekonstruerte) naturen.

Andreas Bennin | Domestications 

27/09-27/10


Ny torsdag, og nye åpninger. Denne kvelden går ferden til Fotogalleriet i Møllergata. I det man entrer Fotogalleriet er det ikke synet av fotografier montert på veggen som møter oss, men to enorme fraktkasser med en monitorskjerm i hver ende som dominerer det første gallerirommet. Det andre rommet viser fotografiske trykk iscenesatt i en klassisk museal-setting. Her er det duket for både estetiske og konseptuelle opplevelser.

Enige og tro, indtil Dovre falder?

Andreas Bennin har i sine fotografier og videoer tatt for seg et område i Dovrefjell som tidligere var lukket for vanlige norske turgåere. Det 165 kvadratkilometer store området var et skytefelt for forsvaret og NATO. Bennins prosjekt er å skildre hva som skjer når norske myndigheter igjen forsøker å rekonstruere naturen, slik den var før den ble tilpasset militære formål. De to videoverkene Mine og Mount, innfelt i to monumentale fraktkasser, viser denne prosessen i glimt. Selve kassenes funksjon som innramming gir oss assosiasjoner til magasin-og arkivlagring.
Vårt nasjonalsymbol Dovrefjell, området som skytefeltet lå i, var i grunnlovseden et symbol på noe absolutt solid og ukorrumperbart. Dette prosjektet viser oss på mange måter det motsatte, men dokumenterer en viktig endringsprosess. Bennin viser oss hvordan naturen ikke er tapt, men rekonstruerbar. Dette viser seg klart i analogien til nasjonalromantikken i hans fotografiske trykk. Fotografiene viser oss ulike perspektiver fra skytefeltet, men med en kontrast som er et ekko fra våre nasjonalromantiske mestre. Bennin har iscenesatt bildene i et rom med klassisk museumsdekor, noe som gjør parallellen enda klarere. I Andreas Bennins Domestications er naturen ikke helt fri eller bunden, men et sted midt i det pregnante øyeblikket.

-MBM

http://fotogalleriet.no/




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar