lørdag 31. august 2013

Stofflig fantasme på STANDARD (OSLO).

Tauba Auerbach | STANDARD (OSLO)


30/8-28/9

En fredags kveld blir et ellers så anonymt kvartal i Oslo forvandlet til en "happening" kun verdig et stjerneskudd på den amerikanske kunsthimmelen. 



Leken historisme

Tauba Auerbach utstilling på STANDARD (OSLO) viser både skulpturer og lerret på vegg. I det man kommer inn i det transparente utstillingslokale blir man med en gang oppmerksom på verkenes materielle dimensjon. Her er noen av det første som fanger oppmerksomheten min skulpturen Gnomon/Wave Fulgurite I. 2 (2013), en skulptur laget i sand, granitt, glass og kvae. En teknisk krevende og teknologisk skulptur som kan gi en assosiasjoner til historiske byggeskikker og urgamle sivilisasjoner.

Persepsjon og vevet erfaring

På galleriets vegger vises ulike rammer kledt med vevd lerret over selve rammeverket. Det er utallige slike vevde lerret plassert i de ulike rommene på STANDARD. Selve utførelsen av veveteknikken gir en følelse av tradisjonelle samfunns til dels avanserte arkitektur og folkekunst, samtidig som de intrikate mønstrene utfordrer vår persepsjonelle erfaring. Når man betrakter Auerbachs lerretverker vil betrakterens ulike posisjoner skape et eget spill i verket, noe som igjen skaper en egen kontakt mellom betrakter og verk.





-MBM


fredag 30. august 2013

Vital abstraksjon på Sound of MU.

Asle Nilsen | Sound of Mu


29/8-29/9

Da man entrer den hippe, men intime sfæren på Sound of Mu blir man med en gang konfrontert med Asle Nilsens monumentale abstrakte oljemalerier. Den korridoraktige romkonstruksjonen på Sound of Mu gjør at man nærmest momentant blir sugd inn i Nilsens fargeunivers.
Arbeidene som er utstilt er blitt til i en periode først på 2000-tallet. Nilsens verker bærer preg av ulike stemninger konsentrert i verkene, som både er delvis figurative og non-figurative. Verkene er preget av en ekspressiv fargebruk, og "pure colour" med utgangspunkt i abstrakt ekspresjonisme ligger latent i Asle Nilsens verker.

-MBM

http://www.aslenilsen.no/
http://www.soundofmu.no/

Fingerspitzegefühl på Tjuvholmen

Henrik Kleppe Worm-Müller | Galleri Haaken 


29/8-15/9

Worm-Müller fenger med sin nøyaktige og fysiske teknikk, i realistiske og litt mystiske motiver maner han til dagdrøm og ettertanke. 

Kontrastfylte historier

En utstilling som i sin helhet er ren, enkel og ryddig. Med kontrastrike sort-hvitt motiver av landskap og mennesker som arbeider, får man en følelse av historiefortelling og gamle dager. Det er tydelige spor etter kunstneren på hele flaten i form av nesten usynlige fingeravtrykk. Han benytter seg av det fotografiske perspektivet; slik at på avstand kan man fort innbille seg at det er fotografier.


2013, 70 x 105 cm

Følsomme detaljer

Fotorealismen blandet med det taktile i hvert bilde skaper kontrast, og detaljorienteringen er ikke annet enn overveldende. Vi blir stående og studere flere bilder på nært hold og ser etter avtrykk og flekker som bryter illusjonen av fotografisk gjengivelse.
Motivene minner om scener fra en halvmystisk og litt uhyggelig film, og stemningen som dominerer er rimelig kontemplativ.



-MAA

Jihad, Jesus og jødedom.

Christian Lemmerz | Galleri Brandstrup  


29/8-6/10

Lemmerz stiller ut et urovekkende og voldsomt univers, som man forlater med et ukomfortabelt ønske om å se mer av.

Mye på en gang

Rett innenfor døra på galleriet står et glassmonter med en sovepose i bronse, tittelen er ikke nevnt, og den er adskilt fra resten av utstillingen. Innover i lokalet møter vi flere verk preget av tung symbolikk, med skulpturer og bilder som befinner seg langt inne i en politisk og religiøs assosiasjonverden.
Her det er lett å bli en smule forvirret, det er lite som antyder et spesifikt budskap eller en politisk overbevisning. Det kan heller virke som om «alt» nevnes og stilles spørsmålstegn ved. «Bloodcarpet» henter fram assosiasjoner til martyrdød og jihadisme, tornekransen av piggtråd, «Dachaudracht» bruker paradoksalt nok jesus og jødedom i samme verk, og er oppkalt etter en konsentrasjonsleir.

Voldsomt og fascinerende
Det er noe i meg som har behov for å sette alt i system og forstå helheten, men jeg blir nødt til å gi opp underveis. Med et krusifiks som er preget av et vestlig kroppsidealet og et landskap i størknet blod er det bare å ta alt inn og la fornuft og sammenheng vente.
Det er en tung utstilling på mange måter, den blander det vonde, med det følsomme og kroppslige, men white cube-settingen gjør allikevel at det ikke blir trangt og overveldende. Det er mange sterke inntrykk, og det er ikke til å komme unna at man blir hypnotisert av morbid fascinasjon og ubehag. 
På vei ut ser vi soveposen ved igjen, denne gangen med tittelen på verket i bakhodet, «Fy fader, jævlige greier… Jeg har litt lyst til å se mer.»


-MAA
http://brandstrup.no/